Har du mottatt et varsel om kontroll?

Vi sender ut varsel om kontroll på vegne av vår oppdragsgiver (nettselskap). Ekvaly Elsikkerhet utfører sikkerhetskontroll av det elektriske anlegget på vegne av ditt nettselskap.

Hvis det tildelte tidspunktet ikke passer, er det viktig at du kontakter vår saksbehandler i god tid før avtalen. Navn, telefonnummer og epostadresse finner du i brevet du har mottatt.

Før og under vårt besøk

Frist for å rette feil eller mangler

Som eier eller bruker av det elektriske anlegget, må du sørge for at noen er til stede under kontrollen. Det beste er at du som eier selv er til stede. Vår elsikkerhetsingeniør vil gi deg informasjon om eventuelle påviste feil og begrunnelsen for nødvendige utbedringer. Hvis du ikke kan være til stede selv, må du sende en representant i ditt sted.

Tenk gjennom om du har, eller tidligere har hatt, problemer med det elektriske anlegget eller elektriske apparater. Sørg for at sikringsskap og eventuelle sikringer på loftet er lett tilgjengelige. Har du nylig bygget nytt hus eller fått utført elektriske arbeider? Sørg for å ha samsvarserklæring og annen dokumentasjon tilgjengelig.

Etter kontrollen vil du motta en tilsynsrapport som beskriver resultatene av kontrollen. Dersom det blir avdekket feil eller mangler, vil rapporten inneholde detaljer om disse.

Feil eller mangler må vanligvis utbedres av en registrert installasjonsvirksomhet innen en fastsatt frist. Når feil og mangler er rettet, skal installasjonsvirksomheten sende en melding om dette til DLE eller til Ekvaly Elsikkerhet, som utførte kontrollen. Etter at en tilfredsstillende tilbakemelding er mottatt, vil du få en bekreftelse på at saken er avsluttet.